Jan 1, 2010

local pon sodap

Akak aku akan ke KLIA pukul 2 ni..sedihnya tak terkata (bila dia balik lagi nanti nak hadiah from Harrods!!). Encik Abu pon skali..haih. Bestnye study oversea! Best sebab nanti semua orang akan rindu, orang akan selalu tnya..weh, ble ko balik malaysia? wow..rasa sangat dirindui!

Orang cakap study kat mana-mana pon okay la asalkan STUDY bersungguh-sungguh. Rezeki ada di mana-mana..tapi, aku tetap rasa kat oversea lagi best, boleh dapat new experience, leh rasa 4 seasons, boleh main snow and most importantly boleh get the hell out of MAlaysian education system yang sangat exam-oriented dan mengstresskan students. Dah la asyik tukar je pasal PPSMI (blaja sains n mth in english), tak menentu. Aku selalu berangan nak kawan ngan omputeh..tapi takde rezeki nak terbang ke udara, local pon sodap lah.

Seronok gak bila dah start masuk first year kat one of the local univ kat sini (percaya tak, aku wat course Psychology?) pergh, aku sangat suka jd psychologist. Leh nasihat2 then study pasal human emotions, behaviour..cayalah. Lpas ni tak susah nak ramal orang. Boleh baca apa orang buat, kata and leh baca expression orang. Owhhh...aku sangat SUKA!!

Tak lah teruk mana Malaysian univesities...bertaraf dunia gak. Ada gak omputeh dan org hitam (lol!) yang blajar kat univ aku. So, takde lah lokek mane. Yang paling best, aku tak payah susah-susah nak buang masa cari tempat makanan halal, tak payah risau pasal any racial issues atau islamophobia yang mungkin berlaku kat orag2 yg study overseas. Takut woh kalau kena kejar ngan org2 fanatik benci islam kalau nmpak aku yang sopan dan pakai tudung ni jalan-jalan.

Satu lagi yang best kat local univ ni, pasal lecturer la. Kita takde la susah2 nak rapat ngan lecturer and bodek2 mintak tips exam. Lecturer pon orang Malaysia, senang faham orang negara sendiri.

Kadang-kadang aku terpikr gak, mcam mana kwn2 aku yang study kat Russia, Jepun, atau Australia nak rapat ngan lecturer? (Papa cakap kat univ kne baik ngan lecturer, sangat PENTING). Dah r lecturer cakap bahasa asing. Agama pon mungkin lain bebenor..haih..susah la nak mintak notes, tips exam, soalan pe kuar, susah nak bodek tmbah markah (mcm yang aku wat kat Puan ****** untuk paper aku last sem,weweee). Faktor bahasa mungkin jadik penghalang..

entahlah..mana-mana graduate pon pulang ke Malaysia gak (kalau yang pulang la, yang tak balik terus tu shadap! mmg x kenang budi). sama-sama kerja untuk malaysia gak. Sama-sama dapat gaji RM. Manalah tau aku jadi boss untuk minah yang study Psycho kat oversea...muahahha..malu lah die sebab aku lagi hebat!! yeah~


xoxo

1 comment: